Технології


Оптимізація паковання



Функціонально-вартісний аналіз (ФВА, Activity Based Costing, АВС) – це метод системного та комплексного техніко-економічного дослідження об’єктів з метою пошуку найкращого  співвідношення між собівартістю і корисністю їх функцій. Такий аналіз здійснюють при розробленні та постачанні на виробництво нових виробів і при підвищенні техніко-економічного рівня продукції, що вже випускається

Метод ФСА

У процесі ФВА відбувається пошук оптимальних технічних рішень, встановлюють граничні нормативи витрат при виготовленні розроблюваних об’єктів і визначають найбільш ефективні умови їх використання. На етапі виробництва при вдосконаленні об’єктів виявляють зайві витрати, визначають диспропорції між значимістю функцій для споживачів і витратами на їх забезпечення, здійснюють пошук резервів для зниження собівартості і підвищення якості виробів. Результатом функціонально-вартісного аналізу повинно бути зниження витрат на одиницю корисного ефекту. Цього досягають шляхом скорочення витрат при підвищенні споживчих властивостей продукції та збереженні заданого рівня якості. Робота з ФСА буде вважатися виконаною за умови, якщо буде знайдено оптимальний варіант виробу високої якості чи ефективнго процесу його виготовлення [1].

Метод ФСА було розроблено у США і вперше застосовано у 1947 р. Наприкінці 1980-х рр. українські спеціалісти стали застосовувати функціонально-вартісний аналіз при виборі пакувального матеріалу, технології та вдосконалення конструкції паковання [2].

При використанні ФВА для такого об’єкту як паковання треба враховувати ряд його особливостей. Аналіз здійснююють на основі результатів виконання кількох послідовних етапів: підготовчого, інформаційного, аналітичного, творчого, дослідницького, рекомендаційного, впроваджувального.

Підготовчий та інформаційний етапи

На етапі підготовки уточнюють об’єкт аналізу та складають відповідне техніко-економічне обґрунтування. Визначають цілі, завданння та глибину опрацювання модифікації паковання, яким користуються. Для паковання, що виготовляється масово, навіть незначне зниження собівартості при збереженні прийнятної якості дає значну економію і приносить суттєвий прибуток.

На інформаційному етапі ФВА збирають, обробляють і аналізують інформацію про паковання, яке досліджується: його технічні можливості, якість, собівартість, а також недоліки застосованих споживчого паковання і транспортної тари. Корисно також мати інформацію з приводу характеристик і вартості аналогічної продукції конкурентів. Оцінюють якість, надійність, ергономічність, відповідність вимогам естетики, безпечність і зручність користування данним споживчим пакованням у побуті й ефективність експлуатації транспортної тари. При необхідності проводять лабораторне тестування зразків споживчого паковання і випробування транспортної тари. Недоліки існуючого споживчого паковання також аналізують, користуючись результатами, які отримують спеціалісти з маркетингу здебільшого від фокус-груп споживачів.

Уся отримана інформація та данні, наведені в стандартах, а також результати розрахунків і тестування зразків паковання для наочності доцільно сконцентрувати на спеціальних картках і специфікаціях, які поміщають у пам’ять комп’ютерів (табл. 1) [3].

У країнах Європейского Союзу для пошуку потрібних складаних пачок, коробок і ящиків із картону використовують систему FEFCO-ASSCO. Існуюче стандартне паковання співставляють із параметрами того, яке шукають, керуючись:

  • технічними вимогами на продукцію, що пакується;
  • здатністю споживчого паковання зберігти продукцію протягом заданого терміну;
  • мінімальною витратою пакувальних матеріалів;
  • використанням для споживчого паковання і транспортної тари уніфікованих розмірів;
  • правильним розміщенням продукції у споживчому пакованні;
  • оптимальним розміщенням споживчого паковання у транспортних ящиках і на лотках;
  • раціональним розташуванням транспортної тари на піддоні чи в контейнері;
  • здатністю транспортної тари витримати статичне навантаження при штабелюванні;
  • меншою собівартістю споживчого паковання і транспортної тари.

Аналітичний етап

На цьому етапі ФВА встановлюють необхідний склад паковання та зв’язки між його елементами. Виявляють функції, які виконує споживче паковання і транспортна тара і класифікують ці функції.

Загалом паковання виконує такі функції: захисну, пакувально-дозувальну, транспортувальну, інформаційну, законодавчу, екологічну, маркетингову, комунікаційну тощо.

У процесі виконання робіт на цій стадії докладно описують техніко-експлуатаційні, естетичні, ергономічні на інші функції паковання в цілому та його окремих частин. Не всі функції аналізованого паковання є надзвичайно корисними для даної продукції, тому із них за принципом Ейзенхауера виділяють головні (Г), другорядні (Д) та функції (Н), що непотрібні для данних умов застосування та збільшують вартість паковання. Відкидаючи непотрібні функції, одночасно відтинають зайві витрати.

Витрати перш за все доцільно сконцентрувати на підтриманні та розвитку головних функцій, і лише певною мірою – другорядних. Виключення надлишкових функцій паковання дозволяє знизити витрати на виробництво продукції при одночасному збереженні чи навіть підвищенні якості паковання. У підсумку отримують нову вартість паковання.

Вибір варіанту є одним із найвідповідальніших рішень. Тому на етапі аналітичної роботи необхідно провести детальні економічні розрахунки та визначити вплив того чи іншого рішення на собівартість і рентабельність споживчого паковання і транспортної тари.

Творчий етап

На творчому відрізку ФВА обговорюють, оцінюють і систематизують результати аналітичних досліджень. Розглядають можливість заміни пакувальних матеріалів іншими, більш дешевими, а також доцільність зміни постачальника, щоб отримувати матеріали за більш низькою ціною. Крім того, споживач розглядає доцільність змін у його технологічному процесі, що можуть виникнути при використанні модифікованого паковання і тари.

На основі проведених досліджень можуть бути запропоновані кілька варіантів рішень, кожне з яких має певні переваги та надає економічний ефект. При виборі кращого варіанту визначають коефіцієнти значимості чи важливості функцій споживчого паковання і транспортної тари. При цьому, як правило, враховують найбільш важливі для споживача параметри. Значимість кожної функції зіставляють із питомою вагою витрат на її утримання. Відношення питомої ваги витрат на підтримання аналізованого параметра (функції) до значимості параметру називається коефіцієнтом витрат за окремими функціями. Параметри розташовують за ступенем зниження їх важливості і питомої ваги в загальній сукупності властивостей виробу.

У теорії та практиці ФВА виправдане співвідношення між витратами і функцією повинне бути рівним чи близьким до 1. Якщо коефіцієнт витрат менше 1, співвідношення вважають більш сприятливим. При коефіцієнті, що перевищує 1, рекомендується вживати заходів зі зниження витрат на утримання параметру.

Для визначення значимості параметрів паковання також може бути використано їх ранжування за методом експертних оцінок.

Дослідницький етап

Цей етап ФВА припускає оцінку ідей і варіантів рішень, вироблених на попередніх етапах, з метою виключення диспропорцій між функціями і витратами.

Нині не часто застосовують принципово нові пакувальні матеріали. Також дуже рідко використовують заново повністю виконані конструкції паковання. У більшості випадків виробники та користувачі застосовують відомі матеріали та конструкції, модифікуючи та змінюючи їх. Трансформують лише окремі елементи його конструкції та зовнішнього оформлення.

Виробники постійно шукають нові ідеї та варіанти модифікації відомого паковання. У процесі:

  • часто змінють колір, зовнішній декор, факту¬ру і текстуру пакувального матеріалу та графічне оформлення паковання;
  • застосовують іноваційні рішення, що апробовані в інших виробах і зразках паковання конкурентів;
  • можуть зменшити чи збільшити паковання;
  • розшириють і доповнюють сукупність функцій, які виконує паковання: зливання та відмірювання продукту, захист від крадіїв, повторне використання в інших цілях і т.п.;
  • замінюють або застосовують нові допоміжні пакувальні засоби й елементи – про¬кладки, відривні та липкі стрічки, елементи для легкого відкривання та повторного закривання, ярлики, етикетки, отвори для підвішування, ручки для перенесення тощо;
  • переставляють, комбінують або замінюють окремі елементи: клапани, кришки, горловини, ручки і  т.п.;
  • використовують у  модифікованому пакованні деталі й елементи з різних матеріалів: пластикові кутники, плівкові вкладиші, прозорі віконця, металеві петлі та стрічки і т.п.;
  • поліпшують екологічність паковання за рахунок покращення пакувального матеріалу та змін у  конструкції паковання, що спрощує його рециклінг або ути¬лізацію.

Об’єктами ФВА можуть бути властивості як цілого паковання, так і його окремих частин. Всебічний і детальний аналіз наочних властивостей виробу, функцій його складових і пов’язаних із ними витрат не можуть бути виконані одним фахівцем. Успіх може гарантувати тільки колективний, всебічний розгляд проблеми підвищення якості при одночасному зниженні собівартості паковання.

При проведенні ФВА виходять із того, що аналізовані вироби є товаром, цінністю, якою користується не виробник, а споживач. Разом із тим ця цінність не завжди визначається кількісними показниками. У випадку оцінки смакових, естетичних і ергономічних якостей та словесного опису виробу застосовують бальні оцінки. Склад і розмір витрат визначають, виходячи з витрат, що формують повну собівартість продукції.

Рекомендаційний етап

Він пов’язаний із правильним вибором існуючого паковання та найбільш прийнятних для виробництва варіантів його вдосконалення. При цьому враховують можливість оптимізації розмірів споживчого паковання і транспортної тари з метою зниження їхньої маси та витрати енергоресурсів.  Кожне окреме рішення з модифікації існуючого паковання, як правило, є сполученням відомих ідей та має свої переваги й недоліки. Вибір варіанту є одним із найвідповідальніших рішень. Тому при виконанні аналітичної роботи необхідно провести економічні розрахунки і визначити вплив того чи іншого рішення на собівартість і рентабельність виробу.

Найкращі варіанти модифікації відомого паковання обговорюють і узгоджують із технологами, «виробничниками» та споживачами. Недоліки при їх упровадженні виявляють і зводять до мінімуму. Рішення, що має максимальну кількість переваг і мінімальну кількість недоліків, вважають найкращим.

Впроваджувальний етап

На цій заключній стадії враховують результати рекомендаційного етапу і здійснюють впровадження відібраного варіанту удосконаленого паковання. При необхідності виготовляють дослідні зразки споживчого паковання і транспортної тари, проводять їх лабораторні випробування. При позитивному результаті випробувань виготовляють дослідні партії продукції, запакованої у модифіковане споживче паковання. Проводять опитування покупців дослідних партій у фокус-групах. Здійснюють комерційну оцінку паковання спеціалістами з маркетингу. Оцінюють, обговорюють спільно з фахівцями споживачів нові варіанти транспортної тари.

Шляхи досягнення економії

Поряд із застосуванням функціонально-вартісного аналізу суттєвої економії всіх видів ресурсів можна досягти за рахунок:

  • правильного вибору відомого типу паковання й оптимізації його форми та розмірів. Найбільш ефективним є паковання з найменшою витратою пакувальних матеріалів за масою чи площею, віднесеними до корисного об’єму паковання. Для паковання і тари, які виготовляють із листових і рулонних пакувальних матеріалів (паперу, картону, бляхи, пластиків), враховують кількість відходів, що виникають при висіканні заготовки із листа чи рулону матеріалу, а також вартість його 1 м2 [4]. Менша кількість від¬ходів утворюється при виготовленні такого паковання, всі грані якого мають форму трикутників, прямокутників або правильних багатокутників. Розгортки такого опуклого паковання на площині вздовж ребер можна зігнути й перетворити на грані багатогранника (рис.1-5) [5].
  • уніфікації розмірів транспортної тари. Це забезпечує оптимальне пакетування продукції та формування вантажопакетів, ефективне використання корисного об’єму транспортних засобів, та-ри-обладнання, піддонів і контейнерів, щільне заповнення складських і торгових стелажів, широке застосування пакетоформуючих машин, спеціальних навантажувально-розвантажувальних механізмів та інших машин і механізмів;
  • оцінки переваг того чи іншого паковання відносно витрат енергетичних ресурсів і визначення перспектив його подальшого розвитку. У табл. 2 наведені витрати енергії, необхідної для виготовлення 1 тис. од. різних типів тари і пакувальних засобів із картону, скла, металів і полімерів;
  • багаторазового використання енергозатратної скляної споживчої тари;
  • оптимізації форм РЕТ-пляшок. У 2006 р. чиста джерельна вода Poland Spring стала торговою маркою, що найбільше продається, у США. У 2007 р. для задоволення збільшеного в XXI ст. попиту на чисту джерельну воду її почали випускати під брендом Aqua Pod у надлегких РЕТ-пляшках Eco-Shape місткістю 500 мл, 700 мл і 1 л. Форма цих пляшок стала кулеподібною, завдяки чому їх маса стала на 30% меншою (рис. 6). Замість картонних ящиків для перевезення чистої джерельної води Poland Spring застосували плівкові мультипакети. Ці нововведення суттєво зменшили витрати РЕТ, потребу в енергоресурах і вплив на довкілля.

В. Л. Шредер, Н. В. Кулик

*Розширений варіант статті читайте
на www.packaging.com.ua

Використані джерела:

1. Функціонально-вартісний_аналіз. – Режими доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Функціонально-вартісний_аналіз.
2. Соломенко М., Шредер В., Кривошей В. Тара из полимерных материалов. – М.: Химия, 1990. – 400 с.
3.  Шредер В. Л.,  Пилипенко С. Ф. Упаковка из картона. – К.: ИАЦ «Упаковка», 2004. – 560 с.
4. Розгортка многогранника. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Розгортка_многогранника
5. Правильний многогранник. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Правильний_многогранник
6. Многогранник Джонсона. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Правильногранний_многогранник
7. https://www.instacart.com/products/98933-poland-spring-aquapod-natural-spring-water-11-fl-oz